Til Daglig Andagt
31. Jan: Retfærdig Og Retfærdighed

Gennem Jesu Blod Er Jeg Retfærdiggjort, Gjort Retfærdig,
Ligesom Om Jeg Aldrig Havde Syndet.
Af Derek Prince

"Meget mere da, efter at vi nu er blevet retfærdiggjorte ved hans blod, skal vi blive frelst fra hans vrede." (Romerne 5:9).

Når vi finder ordet retfærdighed/retskaffen i Bibelen, kan vi erstatte ordet retfærdig. Dette er sandt på både hebraisk og nyttestamentligt græsk. Oversætterne af King James Version oversatte skiftevis det samme ord til enten "retfærdig" eller "retfærdighed/retskaffen". De havde en tendens til at bruge ordet kun i forbindelse med juridiske processer og ordet retfærdig i forbindelse med praktisk liv. Men det er et og samme ord.

Problemet kommer med brugen af ordet retfærdiggjort, som ofte er forbeholdt en form for juridisk transaktion i himlens domstole. Men denne praksis betyder kun at bruge halvdelen af ordets betydning. At være retfærdiggjort betyder at blive gjort retfærdig eller retskaffen. Ordet retfærdig kommer helt ned til, hvor vi bor - vores hjem, arbejdspladser eller personlige forhold. Formidler bare en juridisk formalitet, der er gennemført i en fjern retssal. Skriften siger (og dette er en helt legitim og korrekt oversættelse), at vi er blevet retfærdige ved Jesu blod. Vi kan ikke betragte os selv som retfærdige, hvis vi ikke er blevet gjort retfærdige. Begrundelse er mere end en juridisk ceremoni eller en ændring af etiketter. Det er en ændring af karakter og liv, og den er frembragt af Jesu blod. Vi er blevet gjort retfærdige med en retfærdighed, der ikke er vores egen - Jesu Kristi retfærdighed.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere, at ved hans blod er jeg blevet retfærdiggjort med en retfærdighed, som ikke er min egen. Gennem Jesu blod er jeg retfærdiggjort, gjort retfærdig, ligesom om jeg aldrig havde syndet. Amen.


Til 1 Feb.